Care este poziția actuală a WDP în calitate de dezvoltator și proprietar de spații logistice pe piața din România?
WDP este o companie specializată și lider de piață în segmentul cunoscut sub numele de construcții built-to-suit (BTS), care cuprinde soluții imobiliare adaptate la cerințele specifice ale clienților.
Ne puteți descrie prezența locală a WDP în cifre?
Avem un portofoliu care acoperă 1.545 milioane de mp, cuprinzând 78 de clădiri în toate punctele comerciale și industriale majore din țară - București, Pitești, Timișoara, Cluj, Brașov, Ploiești, Baia Mare, Oradea, Constanța, Râmnicu Vâlcea – acestea fiind doar câteva dintre ele. Cei 148 de chiriași reprezintă un portofoliu diversificat de clienți din toate industriile: producție, comerț cu amănuntul, farmaceutic, etc. La nivelul grupului, avem o rată de ocupare de 98,8%, iar rata de reînnoire a contractelor de închiriere este de aproximativ 90% în ultimii 10 ani.
Care sunt cele mai recente investiții făcute de WDP pe piața imobiliară industrială și de logistică din România?
Cea mai recentă investiție a avut loc în luna iulie, când am decis să ne extindem portofoliul prin achiziția unei unități de producție auto, pe care am închiriat-o ulterior. Clădirea este situată în zona metropolitană a Piteștiului, care este un cluster consolidat de producție auto, axat în jurul uzinei Dacia Renault. Unitatea are o suprafață închiriabilă brută de aproximativ 20.000 mp și va fi închiriată înapoi vânzătorului, în cadrul unui contract pe termen lung, cu chirie netă triplă și indexată complex. Conform acestui acord, chiriașul are opțiunea de a extinde unitatea.
În acest an am finalizat și câteva proiecte importante de extindere. Unul dintre acestea este în parcul nostru WDP București – Ștefăneștii de Jos, unde am extins cu 34.402 mp spațiul pentru Epantofi și cu 12.864 mp pentru Kitchen Shop și Lecom.
Un alt proiect foarte important pe care l-am finalizat în afara capitalei a fost extinderea cu 25.000 mp a spațiului pentru Pirelli, în Slatina. Suntem deosebit de mândri de aceste colaborări pe termen lung, benefice atât pentru noi, cât și pentru partenerii noștri.
Care este strategia companiei pe termen scurt și mediu? Ați planificat deja noi investiții? Care sunt proiectele de dezvoltare în desfășurare în prezent?
Strategia noastră este de a continua să oferim soluții imobiliare atât pentru clienții existenți, cât și pentru cei noi. Planificăm în mod constant noi investiții în România și avem mai multe proiecte în desfășurare, precum construirea unei fabrici pentru Erkurt Holding în Almaj, Craiova și o clădire pentru fabrica Taparo din Târgu Lăpuș, dar și o extindere pentru Ursus Breweries în Buzău.
Aceste trei construcții vor crește portofoliul nostru cu un total de 26.320 mp, astfel încât, până la finalul anului, vom ajunge la un total de 1.579 milioane mp.
Abordările centrate pe sustenabiliate sunt deja o tendință în standardele de construcție. Care sunt investițiile verzi ale WDP în proprietăți logistice și industriale până în prezent?
Sustenabilitatea reprezintă calea spre viitor. În toate țările în care WDP activează, am implementat o serie de acțiuni menite să sporească producția și consumul de energie verde, în acord cu Pactul Verde al UE. Vizăm tranziția către o producție mai mare de energie regenerabilă, precum și către un consum optimizat și depunem eforturi în acest sens. La nivel local, WDP România se aliniază direcțiilor de dezvoltare luând în calcul standardele de ESG ale Grupului.
Suntem angajați în a ne desfășura activitatea în mod responsabil și durabil: cea mai mare parte a depozitelor din portofoliul nostru au obținut certificarea EDGE, un semn distinctiv al construcției durabile, care necesită o reducere medie a consumului de energie, a consumului de apă și a energiei încorporate în materialele utilizate cu aproximativ 30%.
În parcul nostru WDP București – Ștefăneștii de Jos am instalat panouri fotovoltaice cu o capacitate de producție de 13 MWp: producția de energie verde va acoperi cea mai mare parte a nevoilor de consum ale chiriașilor noștri. Prin acestă investiție, ne propunem să reducem amprenta de carbon pe întreaga durată de viață a proiectului cu aproximativ 180.000 tone de CO2.
Nu în ultimul rând, am implementat primul proiect de biodiversitate din portofoliul nostru, tot în parcul WDP București – Ștefăneștii de Jos. Am plantat mii de copaci și arbuști, contribuind astfel la protejarea planetei și, în același timp, oferind un mediu sănătos și plăcut chiriașilor noștri. Dorim să oferim clienților interesați opțiunea de montare a panourilor fotovoltaice pe clădiri (noi construite sau existente), precum și posibilitatea de a instala stații de încărcare pentru mașinile electrice în parcurile industrile din portofoliul nostru. Avem în curs de implementare un nou sistem pentru monitorizarea în timp real a consumurilor de utilități.
Care este profilul clienților WDP? Ce tip de clienți închiriază proprietățile din portofoliul companiei?
Profilul nostru de clienți este dublu: 1) companii de producție pentru care am dezvoltat o clădire built-to-suit (și pe care adesea am și extins-o) și 2) companii care au nevoie de spații logistice, pentru care am dezvoltat, de exemplu, un centru de distribuție (sau adesea mai multe, fie ca proiecte ulterioare, fie ca extindere a facilității existente).
Ce tip de unități sunt disponibile în prezent pentru închiriere și în ce orașe? Care este costul general pe metru pătrat?
Deoarece suntem, în principiu, dezvoltator de spații built-to-suit, nu avem în portofoliu foarte mult spațiu disponibil imediat pentru închiriere. Avem spații disponibile la Arad, București, Dej și Timișoara. Costul per metru pătrat variază în funcție de locație și clădire.
Care sunt primele concluzii ale WDP cu privire la evoluția pieței spațiilor logistice și industriale în România în primele trei trimester ale anului 2023?
Piața continuă să crească, cu toate că la un ritm puțin mai lent. Dezvoltarea speculativă (adică dezvoltarea fără a avea un chiriaș asigurat în prealabil) este mult mai limitată, iar ca rezultat piața este mai echilibrată decât în 2022. Trebuie menționat că prețurile de chirie cresc ca urmare a costurilor de construcție mai ridicate și a creșterii costului capitalului.
Cum se potrivește strategia WDP pe piața românească în viziunea generală a companiei? Care este importanța pieței românești în portofoliul global?
Strategia pentru România este foarte similară cu strategia aplicată de WDP în alte țări, cu toate că, desigur, fiecare țară are particularitățile sale. WDP se concentrează pe toate piețele pe proiectele build-to-suit și pe imobiliare, având în minte o strategie de deținere pe termen lung, ceea ce înseamnă că durabilitatea și calitatea construcției sunt foarte importante pentru WDP (ca proprietar pe termen lung al imobilelor). Piața românească este importanta pentru WDP, deoarece România reprezintă a treia cea mai mare piața a companiei, după Belgia și Olanda.