Am stat de vorbă cu Flavius Creț, Contract Logistics Manager Ekol Romania, pentru a afla mai multe despre începuturile companiei în România, provocările și planurile de viitor.
Când a apărut pe piață conceptul EKOL și care au fost noutățile pe care le-a adus pe piața locală de servicii logistice?
Termenul Ekol a căpătat notorietate pe piața logistică la sfârșitul anilor '90, aducând inovații semnificative în acest domeniu, precum serviciile de transport intermodal și o angajare solidă pentru sustenabilitate și reducerea emisiilor de carbon. În 2011, Ekol a pătruns pe piața din România prin achiziționarea companiei Omega, digitalizând și dezvoltând în continuare serviciile existente, oferind și alte facilități precum cross-docking și depozitare de mărfuri cu regim ADR sau sub regim vamal.
Care ar fi descrierea companiei în cifre? Investiții, număr de clienți, cifra de afaceri etc.
Compania s-a dezvoltat organic, an de an, România fiind o piată cu multe oportunități pentru sectorul logistic. În prezent, echipa Ekol, gestionează la nivel de comopanie cu succes un numar de peste 150 de clienți si o cifra de afaceri de peste 11 m EUR. Prima jumătate a anului a fost foarte bună, numarul clientilor crescand cu 15% incheiand astfel parteneriate durabile în primul trimestru al acestui an.
Cărui segment de piață se adresează compania dvs.? Care sunt principalii clienți în prezent?
Compania Ekol acoperă o gamă largă de industrii, inclusiv automotive, retail, fashion, FMCG, IT&C și multe altele, furnizând servicii logistice variate (rutier, aerian si maritim respectiv servicii de logistica integrate).
Care sunt serviciile pe care le oferă în acest moment depozitele dvs. logistice?
În ceea ce privește serviciile oferite de depozitele noastre logistice la momentul actual, acestea includ, dar nu se limitează la, depozitarea mărfurilor generale și a celor aflate sub regimul de supraveghere vamala, pregătirea comenzilor, ambalarea, cross-docking și servicii de comisionar vamal. Aceste servicii sunt furnizate cu un nivel înalt de profesionalism și un timp de reacție rapid, asigurate de departamentul nostru de asistență pentru clienți prin punctul unic de contact (Single point of contact, SPOC), care furnizează suport dedicat pentru fiecare client.
Care este capacitatea maximă a depozitului dvs.?
În prezent, centrul nostru logistic aflat în CTPark Bucharest West, cel mai mare parc industrial din România, operează pe o suprafață de 6000 mp, cu o capacitate de depozitare de 10000 de paleti euro,depozitare la raft, la o înălțime utilă de cca 10.5 metri. În plus, depozitul nostru se distinge prin amprenta redusă de CO2, fiind alimentat cu energie verde generată de panourile solare pe durata zilei și fiind iluminat cu sisteme led eficiente energetic. Pe langa facilitatile depozitului suntem implicați activ în reducerea amprentei de CO2 utilizând consumabile reciclabile care provin din produse reciclate, colectand astfel selectiv deșeurile generate la sursa. Avem în permanența loc pentru extindere, astfel încât putem acoperi noi cereri din partea clienților.
Cât de importantă este componenta de birouri din cadrul depozitului dvs. logistic? Este acesta un avantaj real în fața competitorilor pe piață?
Componenta de birouri din cadrul depozitului logistic este extrem de importantă pentru asigurarea unei coordonări eficiente a operațiunilor logistice. Acest aspect conferă un avantaj real față de competitorii din piață, deoarece poziționarea echipei de logistică în hub-ul logistic contribuie la consolidarea relațiilor interne și la un timp de răspuns mai rapid din partea echipei de Customer Service, ceea ce se reflectă în servicii de calitate oferite clienților noștri.
Cum au evoluat afacerile dvs. în primul semestru al acestui an?
În primul semestru al acestui an, business-ul nostru a înregistrat o evoluție pozitivă în trimestrul 1, însă a început să încetinească în trimestrul 2 iar această tendință se continuă și în trimestrul 3. Cu toate acestea, ne așteptăm la o evolutie pozitivă în trimestrul 4, având un impact general pozitiv. Această încetinire este rezultatul scăderii ratei de consum la nivel european și care este resimtita de altfel inclusiv în România.
Plănuiți o extindere/diversificare a serviciilor oferite? Aveți planificată deschiderea unui nou centru logistic pe termen mediu/lung?
Avem în plan extinderea și diversificarea serviciilor pe care le oferim. În viitorul pe termen mediu/ lung, ne propunem să deschidem un nou centru logistic. Dorim să dezvoltăm noi servicii pentru clienții noștri actuali și potențiali, având în vedere dorința noastră de a construi un model de business sustenabil pe termen lung. Mai mult, este demn de menționat că majoritatea clienților cu care colaborăm sunt parteneri de peste 10 ani, ceea ce atestă calitatea serviciilor noastre și încrederea pe care o au în noi.
Cum ați caracteriza piața logistică din România în prezent? Cum credeți că va evolua aceasta în următorii ani?
România este a doua cea mai mare țară din Europa Centrală și de Est și, în plus pe lângă mărime, beneficiază de o poziție strategică, cu acces la Marea Neagră, în cadrul Uniunii Europene. Acest lucru ne permite să putem deservi clienți care au inclusiv operațiuni în afara României, putând livra cu ușurință către piețe precum Bulgaria sau Grecia. Piața logistică din România se află într-un proces continuu de dezvoltare, înregistrând o creștere semnificativă în ultimii ani atât în termeni de volume, cât și de complexitatea serviciilor. Aceasta se datorează investițiilor multiple în soluții de depozitare și proiectelor în derulare în prezent.