Prin această achiziţie investitorul şi-a asigurat poziţia secundă în topul celor mai mari proprietari de spaţii industrial-logistice, după compania CTP.

Tot anul trecut, P3 a demarat primele lucrări de exindere a parcului recent achiziționat. Cu această ocazie, Peter Bečár, Managing Director CEE în cadrul P3 afirma:

„Expansiunea parcului P3 Bucharest ne va permite sa satisfacem cererea de spatii de depozitare sustenabile si de mari dimensiuni pe piata din Romania, care este intr-o continua crestere”.

 

La un an de la achiziția P3 Bucharest, l-am abordat pe dl. Peter Bečár, interesați de planurile de viitor ale companiei în România.

 

Depozitinfo.ro: Ați ales să construiți speculativ în P3 Bucharest în octombrie anul trecut. De ce credeți că piața românească este pregătită pentru astfel de investiții?

Peter Bečár: Când am început construcția, anul trecut, ne-am pregătit pentru diferiți clienți, la modul general, fiindcă exista cerere de spații logistice; Carrefour a decis apoi să se extindă, motiv pentru care, în acest moment, construim două depozite pentru ei. Îți ia ceva timp să pornești un proiect, ne concentrăm acum să acoperim toate nevoile și cerințele Carrefour, să funcționeze șantierul – nu e un proiect simplu, e vorba de aproape 50.000 de m2.

  

Între timp, am început pregătirile pentru un depozit de 42.800 de m2, ca să furnizăm spațiu pentru clienții despre care pomeneam. Nu există încă un contract încheiat, la ora la care vorbim, dar suntem în discuții cu diferiți clienți, inclusiv cu unii noi, ceea ce e grozav. De aceea, sunt convins că vom termina clădirea în vară și sper că va fi plină. Acesta este planul.

 

Vă concentrați și pe alte orașe, în afara Bucureștiului, precum Timișoara sau Arad. Cum vedeți dezvoltarea P3 în această zonă?

România este o țară frumoasă, o țară mare, cu circa 20 de milioane de oameni, de aceea sectorul logistic se va schimba și el, pentru că retailerii se extind. De fapt, e chiar o perioadă foarte interesantă, e interesant să urmărești cum se așază lucrurile. În același timp, infrastructura este încă în dezvoltare și, luând în calcul toți acești factori, nu e ușor pentru companiile din piață să decidă cum să-și continue afacerile. Cred că e timpul să ne uităm mai atent, să discutăm cu ele, să vedem ce așteptări au. Suntem investitori pe termen lung; vrem să creăm o platformă care să-i avantajeze.

  

La momentul actual, chiar și companiile caută noi business-uri, de aceea ne ajută și pe noi să înțelegem ce fac. Asta se va întâmpla chiar anul acesta. Anul următor, piața își va stabili direcția, modul în care se va dezvolta și orașele în care o va face. E important să ai sprijinul autorităților din acele orașe, sprijinul guvernului, oamenii potriviți și proprietari diferiți, cu așteptări diferite. Toți acești factori trebuie aduși la un numitor comun pentru a crea o nouă locație.

  

Credeți că există opțiuni pentru investitorii de pe piață în ceea ce privește achiziția de teren?        

Piața de spații industriale este… nu aș spune chiar o piață nouă, dar nu este una matură, de asta opțiunile sunt limitate. Am stat de vorbă cu câțiva consultanți despre stocul total de spații industriale de categoria A+ în România și am auzit trei-patru răspunsuri diferite.

Piața evoluează și cred că în următorii doi ani se va așeza. Stocul este limitat, de aceea ne concentrăm pe partea de dezvoltare, și acesta e exact lucrul de care vor avea nevoie clienții în România –depozite noi și opțiuni noi. Asta încercăm să aducem în România – calitate.

 

Aveți un sediu în România din 2010, dar ați devenit activi pe piața locală abia la finalul lui 2014. Ce v-a determinat, mai exact, să deveniți investitori?

În primii trei ani, am purtat discuții cu diverși investitori și le-am oferit diferite servicii, un cadru ideal pentru noi la acea vreme, ca să putem înțelege piața și crea o platformă aici. Deci, în acei ani, ne-am pregătit pentru investiție, iar în 2014 ni s-a oferit ocazia perfectă de a o face.

Am început cu un birou mic. Am venit pentru prima dată aici în 2009, împreună cu Ian Worboys, CEO-ul P3, am început să facem cercetări de piață, am angajat primii oameni, apoi am început să oferim diferite servicii pentru alți clienți și să discutăm cu ei despre propria noastră platformă, ca să înțelegem de ce anume au nevoie în România.

  

Ce vă diferențiază, în mod obișnuit, de competitori? E vorba mai degrabă de o anumită filosofie de business decât de o strategie axată pe calitatea activelor, cum ar fi locația sau un tip anume de clienți?

Punem accentul pe clienți –aceasta este cheia strategiei noastre, o planificare pe termen lung axată pe clienți, pe nevoile lor, fie că e vorba de locație sau servicii. Este unul dintre motivele pentru care le oferim noi o multitudine de servicii, din încercarea de a fi foarte aproape de chiriașii noștri. Acesta ar fi probabil... n-aș spune lucrul care ne diferențiază de competitori, ci strategia care ni se potrivește nouă. O regăsiți și în sloganul nostru: „Depozitele sunt pasiunea noastră”. Și chiar suntem pasionați de depozite, pentru că ele nu înseamnă doar o clădire cu anumite specificații, ci tot ce se întâmplă în jurul ei: servicii, clienți, produsele lor, felul în care le produc, și cum îi putem ajuta noi.

 

Dacă studiați business-ul nostru, până la urmă tot despre oameni care lucrează în depozitele noastre este vorba. Iar ei au nevoie de tot ce are nevoie orice om care muncește într-un birou: un magazin alimentar, transport public etc. E același lucru, au nevoie de aceleași servicii.

 

În ceea ce privește angajații din depozite și nu numai, cum vedeți piața forței de muncă în România? Zvonurile, și chiar anumite studii, anunță o scădere a pieței forței de muncă în București și în România. 

Cred că în viitor va exista o ușoară competiție între țări pentru a-și atrage investitori, iar piața forței de muncă va fi una dintre cele mai importante criterii, aș spune chiar în top trei, cel puțin. Deci, dacă e ceva de făcut acum, ar trebui acționat. Cât despre scăderea pieței forței de muncă, am auzit același lucru, inclusiv de la clienți – mai ales în vestul României, se vorbește mult despre lipsa de personal. Poate fi un factor major de influență în creșterea pieței, de aceea este atât de importantă. Jurnaliștii au scris mult despre măsurile care pot fi luate și cum pot fi ajutați oamenii să se mute ca să-și găsească de lucru, cum pot fi sprijiniți prin politici guvernamentale. E în directă conexiune cu întreg sistemul – transporturi, construcția de locuințe, faptul că existăsau nu suficienți dezvoltatori de proiecte rezidențiale, ca oamenii să aibă unde să se mute. Pentru că dacă nu există oameni, nu există nici depozite.

  

Același criteriu e valabil și pentru clienți, e unul dintre aspectele pe care le studiază când vor să decidă dacă să-șiextindă operațiunile într-un loc anume. Primele lucruri pe care vor să-l afle este câtă forță de muncă disponibilă există, cât de mare este orașul, ce alte servicii s-au dezvoltat în jurul lui, la ce distanță este cel mai apropiat aeroport și cum se ajunge acolo, dacă există vreo formă de transport public. Dar dacă forța de muncă lipsește, dispar și restul întrebărilor. 

 

Totuși, când ai forță de muncă, dar constați că nu e nimic altceva în afară de asta, atunci ai de rezolvat alte probleme, cum ar fi infrastructura etc. Una dintre prioritățile guvernului ar trebui să fie sprijinirea investitorilor internaționali, dar și a celor locali, fiindcă toți au nevoie cam de aceleași lucruri.  

 

Unde vedeți P3 în România în următorii cinci ani, care este strategia companiei?

Ținta noastră este să devenim unul dintre liderii pe piața spațiilor logistice de foarte bună calitate din București și din România. Atingerea ei va depinde de piață, de felul în care se va dezvolta și de clienți – dacă vor avea nevoie de operațiuni noi.

Vom continua ce am început în 2014, construim deja în jur de 90.000 de metri pătrați în P3 Bucharest, la momentul actual. Totodată, avem alți 209.000 m2 de spații logistice în construcție de-a lungul Europei și multe alte pregătite pentru dezvoltare anul acesta.

 

Deținem deja un procent important din piața disponibilă în România și rămâne de văzut de cât mai este nevoie, în funcție și de forța de muncă, de transport... Următorii doi ani vor demonstra, de fapt, cum se va dezvolta piața și de ce volum mai este nevoie din partea dezvoltatorilor de spații logistice. Eu cred că România va crește, dar să nu uităm că sunt anumiți factori care trebuie rezolvați pentru a sprijini această creștere.

  

În ultimii doi, am petrecut destul de mult timp călătorind prin România și am fost încântat să văd că există atâta energie și atâta dorință de mișca lucrurile în direcția bună, de a găsi soluții și lucruri noi, neconvenționale. Așa aș rezuma felul în care m-au impresionat românii.

Și asta am simțit și în relația cu clienții noștri – din modul în care folosesc tehnologia, în care-și rezolvă problemele și cât de repede își cresc afacerile, ceea ce demonstrează că există foarte multă energie care poate crea potențial de business.

  

Am observat că puneți accentul pe tehnologiile verzi în proiectele voastre. Credeți că acest trend va deveni din ce în ce mai important și în România?

Ele sunt deja aici, pentru că Europa devine din ce în ce mai mică, în materie de mobilitate. Companiile se extind, sunt chiar companii românești care se dezvoltă în alte țări, pe lângă cele străine care vin în România. Nu te poți gândi că ești izolat, ești nevoit să urmezi trendurile, altfel te trezești că devii mai puțin eficient.

Sunt convins că acest trend va fi preluat în toată Europa, iar România se va descurca bine în acest domeniu. Clienții noștri vor să fie eficienți din punct de vedere energetic, mulți dintre ei își gândesc afacerea pe termen lung, iar acest lucru este un factor de motivație important.