„2022 este încă un an excelent pentru piaţa de spaţii industriale din România, având în vedere nivelul ridicat de suprafeţe preînchiriate în aproape toate regiunile ţării, cu un procent semnificativ de absorbţie mai ales în regiunile Vest şi Centru. Observăm că cererea crescută de spaţii industriale se menţine, cel puţin în aceste două regiuni, fiind o tendinţă reprezentativă a ultimilor ani. În Europa Centrală şi de Est, România este a treia ţară, după Polonia şi Cehia, din punct de vedere al stocului de spaţii industriale moderne. Este o poziţie avantajoasă pentru noi fiindcă ne situează în prim planul dezvoltatorilor şi al chiriaşilor”, explică Victor Răchită, Head of Industrial & Logistics la CBRE România.
Cu un stoc de aproximativ 3 milioane mp, Bucureşti, Ilfov şi localităţile din proximitate reprezintă regiunea cu cel mai mare volum de dezvoltări noi, peste 181.000 mp fiind în prezent în fază de construcţie şi aproape 40% dintre această suprafaţă fiind deja preînchiriată. Capitala, cel mai mare hub industrial din ţară, are numeroase spaţii de calitate ridicată, circa 90% din stocul modern fiind de clasa A. De asemenea, în ceea ce priveşte clădirile relativ noi, 60% din suprafaţa totală a stocului a fost livrată între 2015 şi 2022, după cum arată raportul CBRE România.
Regiunea Vest/Nord-Vest este al doilea cel mai atractiv areal din România pentru noi dezvoltări, cu un stoc de 1,26 milioane mp, fiind cel mai mare hub logistic regional. Mai mult, 60% din suprafaţa în construcţie este preînchiriată, reprezentând cel mai mare procent din România. Cu 78% respectiv 70% din suprafaţă deja contractată, Cluj urmat de Timiş sunt judeţele lider, conform datelor CBRE.
Cluj-Napoca şi Timişoara sunt cele mai atractive oraşe regionale de pe piaţa spaţiilor industriale, găzduind dezvoltatori şi chiriaşi de calibru internaţional. Fiind un centru logistic regional cu istoric, 89% din stocul modern din regiunea Vest/Nord-Vest este clasa A.
Pe a treia poziţie în acest clasament, înregistrând un stoc de 920.800 mp şi 43% din suprafaţă preînchiriată, se situează regiunea Sud, Prahova fiind judeţul lider în ceea ce priveşte stocul modern (370.000 mp). Cu peste 95% din stocul modern încadrat în clasa A, această regiune are numeroase puncte forte, cum ar fi disponibilitatea terenurilor pentru dezvoltare, forţa de muncă rentabilă şi infrastructură bună, precum şi conectivitate cu Capitala şi graniţele regionale de la sud şi est.
Pe următoarele locuri se află regiunea Centrală, cu 636.000 mp, jumătate din suprafaţă fiind în judeţul Braşov, şi regiunea Est/Nord-Est cu aproape 117.000 mp.
„Când ne uităm la dezvoltarea de spaţii industriale, este important de observat că focusul dezvoltatorilor este şi pe regiunile de est şi nord-est, nu doar pe Bucureşti şi vestul ţării, aşa cum eram obişnuiţi, tendinţă care va deveni şi mai vizibilă în urmatoarea perioadă. De asemenea, companiile chiriaşe au devenit mai selective în ceea ce priveşte spaţiul de care au nevoie, în timp ce dezvoltatorii îşi exprimă interesul pentru proiectele de tip built-to-suit şi built-to-own. Nu în ultimul rând, certificarea verde este unul dintre subiectele fierbinţi, care îi preocupă pe toţi în această perioadă. Atât dezvoltatorii, cât şi chiriaşii sunt din ce în ce mai interesaţi de spaţiile industriale şi proiectele viitoare care îndeplinesc cerinţele ESG”, a sumarizat tendinţele pieţei Daniela Gavril, Head of Research, CBRE Romania.
Companiile devin din ce în ce mai interesate de spaţiile industriale care sunt conforme cu indicatori şi procese ESG, în condiţiile în care 38% din stocul industrial modern al României a fost livrat înainte de 2013. Modernizarea spaţiilor a devenit o tendinţă printre proprietarii industriali care doresc să se menţină competitivi pe o piaţă acerbă.
Ca răspuns la situaţia infrastructurii României, trendul terminalelor intermodale deservite de parcuri industriale şi logistice a apărut în acele zone în care infrastructura reprezintă o problemă şi poate determina întreruperi în lanţul de distribuţie. Noile hub-uri se află în diferite etape de dezvoltare în România, cum ar fi CTPark Oradea Cargo Terminal, dezvoltat şi recent lansat de CTP România în Oradea, terminalul feroviar aflat în construcţie de către ILD în Decea, judeţul Alba, şi terminalul intermodal dezvoltat în apropierea Portului Constanţa. Aceste proiecte vor deservi zone semnificative prin integrarea mai multor tipuri de transport, oferind alternative viabile la infrastructura subdezvoltată din ţară şi creşterea capacităţii de distribuţie a celor care le vor folosi.