Retail-ul online a crescut semnificativ în ultimii șase ani, ajungând la 4,3 miliarde EUR la sfârșitul anului trecut, de patru ori mai mare decât în 2014, în creștere cu aproape 20 la sută față de 2018. Situația impusă de pandemia COVID-19 a contribuit la dezvoltarea comerțului online după închiderea magazinelor neesențiale, în timp ce angajații au trebuit să lucreze de acasă, iar copiii să se adapteze la învățământul la distanță. Magazinele electro-IT au rămas deschise pe parcursul stării de urgență și au înregistrat vânzări crescute atât în magazinele fizice, cât și mai ales în sectorul online.

„Vânzările online ale retailerilor de electrocasnice sunt în creștere și ne așteptăm ca acest lucru să genereze o nevoie ridicată pentru spații de depozitare. În prezent, acești retaileri ocupă o suprafață de 330.000 mp de spații logistice, majoritatea depozitelor fiind amplasate în apropiere de București, în proiectele dezvoltatorilor P3 și CTP. În următoarele 18-24 de luni, suprafața logistică închiriată de retailerii din Electro-IT ar putea crește cu cel puțin 50%”, a declarat Andrei Jerca, Head of Industrial Services, CBRE România. 

O altă categorie de chiriași care continuă să se extindă pe piața spațiului industrial este cea a comercianților din sectorul Home & Deco, conform raportului.
„Retailerii de Home&Deco cu prezență online ocupau la finalul anului 2019 aproximativ 40.000 mp de spații logistice, fiind abia la începutul expansiunii și investițiilor în sectorul logistic. Unii dintre aceștia au ales București ca locație principală pentru magazinele fizice, motiv pentru care și spațiile logistice se află tot în această zonă”, a adăugat Andrei Jerca. 
În ceea ce privește evoluția comerțului electronic, CBRE se așteaptă la noi creșteri, pe de o parte, deoarece rata de penetrare a internetului va continua să crească, anul acesta pragul de 70 la sută urmând să fie depășit, iar pe de altă parte deoarece aproape 25 la sută din populația României este reprezentată de locuitori cu vârsta cuprinsă între 15 și 34 de ani, respectiv generațiile Y (mileniali) și Z (post mileniali), cunoscute a fi tehnologice, orientate spre servicii și viteză.

„Un fenomen interesant de remarcat în perioada de izolare a fost faptul că retailerii cu o prezență puternică online și o strategie online clar definită s-au descurcat mult mai bine față de retailerii pentru care prezența online era secundară după magazinele fizice. Ne așteptăm ca retailerii din sectoarele Electro-IT și Home&Deco să aloce noi resurse pentru dezvoltarea platformelor de vânzări online, reinventând în același timp experiența de cumpărare  și serviciile de consultanță oferite în magazinele fizice”, a declarat Carmen Ravon, Head of Advisory & Transaction, Retail, CBRE România.  

Pe piața spațiilor industriale și logistice din România, au fost livrate aproximativ 97.000 mp în primele trei luni, stocul industrial modern atingând astfel 4,49 milioane mp, potrivit CBRE Research. Cea mai mare parte a ofertei noi, aproximativ 80%, este în București și a fost reprezentată de extinderea a două proiecte, WDP Ștefăneștii de Jos și Eli Park I, în timp ce restul de 20% a fost livrat în centrul țării, respectiv Brașov și Sibiu.

Activitatea totală de închiriere în primul trimestru a fost de 172.400 mp. Cea mai mare tranzacție din primul trimestru a fost pre-închirierea unei suprafețe de aproximativ 70.000 mp de către Ikea în proiectul CTPark Bucharest West. În total, Bucureștiul a atras 81% din totalul activității de închiriere, în timp ce vestul și nord-vestul țării, împreună cu regiunile de est și nord-est, au atras 19%. (sursa: economica.net)