Grupurile Holcim (Elveţia) şi Lafarge (Franţa), ambele cu operaţiuni în România, au anunţat în aprilie că au convenit o fuziune prin schimb de acţiuni care va crea cel mai mare producător de ciment din lume.
Pentru obţinerea aprobărilor autorităţilor de reglementare, tranzacţia, care urmează să se încheie în prima jumătate a anului 2015, implică şi vânzarea unor active ale celor două grupuri, mai ales în Europa.
În cazul României, vor fi vândute operaţiunile Lafarge, prezent pe segmentul cimentului, cu ponderea cea mai mare în vânzări, dar şi al betoanelor şi agregatelor. Grupul francez deţine pe piaţa locală aproximativ 40 de site-uri de producţie, cele mai importante fiind fabricile de ciment de la Medgidia şi Hoghiz şi cea de măcinare de la Târgu Jiu.
Fuziunea a fost aprobată la jumătatea lunii decembrie de către Comisia Europeană.
Subsidiarele celor două grupuri, alături de Carpatcement Holding, parte a producătorului german HeidelbergCement, îşi dispută piaţa de ciment din România şi sunt printre cele mai puternice companii din industria locală a materialelor de construcţii.
Profitul cumulat înregistrat în România de cei trei producători de ciment s-a redus de 2,7 ori în 2013 faţă de 2012, de la 278 milioane lei la 101 milioane lei, câştigurile totale fiind totodată de 10 ori mai mici comparativ cu 2008.
Anul 2014 a adus şi exitul Advent de la Ceramica Iaşi, americanii cedând pachetul de 85% din acţiunile producătorului de cărămizi fondului de investiţii Asia Debt Management Capital (ADM Capital), înregistrat în Hong Kong, într-o tranzacţie estimată de surse din piaţă la peste 10 milioane de euro.
Fondat în 1998, în timpul crizei financiare din Asia, ADM Capital gestionează în prezent active de 1,6 miliarde de dolari.
Noul proprietar al Ceramica a anunţat că vrea să transforme producătorul de blocuri ceramice şi ţigle într-un lider regional, având în vedere experienţa pe care o are pe piaţa de profil din Turcia, unde deţine investiţii similare.
Ceramica Iaşi, cu afaceri de peste 72 milioane lei la nivelul anului 2013, concurează pe piaţa de cărămizi cu jucători precum Wienerberger, Cemacon sau Siceram.
Tot în 2014, grupul Somaco, deţinut de fondul de investiţii suedez Oresa Ventures, a anunţat o investiţie de 8 milioane euro pentru achiziţia fabricilor Europrefabricate din Timişoara şi Târgovişte, dar şi pentru extinderea în vestul ţării. Firma Europrefabricate este deţinută indirect de investitori italieni.
După achiziţia celor două fabrici de elemente prefabricate din beton, de la jumătatea anului, Somaco a ajuns la un număr de şase unităţi de producţie.
Somaco, producător de prefabricate şi BCA, a investit în ultimii cinci ani alte 13 milioane euro pentru extinderea capacităţii de producţie şi a gamei de produse, retehnologizare şi instruirea personalului.
Altă mişcare a fost tranzacţia prin care producătorul de sisteme de profile din PVC pentru ferestre, uşi şi rulouri VEKA a preluat competitorul Gealan, ambele grupuri germane fiind prezente pe piaţa românească.
Tranzacţia a fost anunţată în martie, părţile convenind ca informaţiile referitoare la achiziţie să rămână confidenţiale.
Afacere de familie, grupul VEKA are peste 3.600 de angajaţi în 25 de subsidiare pe trei continente din întreaga lume şi a înregistrat o cifră de afaceri de 793 de milioane de euro în 2013. Prin achiziţia Gealan de la fondul de investiţii Halder, VEKA şi-a mărit personalul cu 1.150 de angajaţi şi va ajunge la un rulaj anual de peste un miliard de euro.
În România, grupul VEKA este prezent prin importuri, în vreme ce Gealan este şi producător de profile din PVC, având o fabrică în Bucureşti. Cele două companii se numără printre principalii furnizori de profile din PVC de pe piaţa românească.
Afacerile VEKA din România au crescut cu 7% în 2013, la 16 milioane euro, iar rulajul Gealan România a stagnat la aproximativ 25 milioane euro. Vânzările anuale de tâmplărie izolantă din România sunt evaluate la aproximativ 300 milioane euro, din care segmentul de profile PVC acoperă circa o treime.
Andreas Hartleif, CEO-ul VEKA, a declarat pentru MEDIAFAX că brandurile vor fi dezvoltate independent, în contextul poziţionării pe segmente diferite de piaţă.
Anul 2014 a fost dificil pentru industria construcţiilor, tăierea semnificativă a investiţiilor publice afectând negativ în principal jucătorii cu expunere pe segmentul lucrărilor de infrastructură. Reculul livrărilor de materiale pentru acest tip de proiecte a fost compensat însă de vânzări mai mari în cazul produselor dedicate sectorului rezidenţial şi nerezidenţial. (sursa: mediafax.ro)