Rus a precizat, joi, în cadrul Comitetului Executiv al PSD, la solicitarea liderului de partid, premierul Victor Ponta, că, în pofida scrisorii adresate de parlamentarii opoziţiei Comisiei Europene pentru desecretizarea Master Planului, documentul este de mult timp pe site-ul ministerului de resort şi a fost discutat şi aprobat în unanimitate în comisia parlamentară pentru transporturi.
Ministrul Rus a admis că au existat o întârziere în a răspunde observaţiilor Comisiei Europene la faptul că Guvernul a alocat suplimentar 7 miliarde de euro pentru proiecte de infrastructură de transport, întârziere cauzată de demisia fostului ministru al Finanţelor Darius Vâlcov, dar a precizat că răspunsurile la toate observaţiile Comisiei au fost trimise în cele din urmă în timp util.
Rus l-a asigurat pe Ponta că în Master Plan se regăsesc "la loc de cinste" proiectele Piteşti-Sibiu, Bucureşti-Braşov sau Iaşi-Tg. Mureş, moment în care preşedintele CJ Vrancea, Marian Oprişan, a cerut ca "loc de cinste" să fie şi culoarul XIX de transport, pentru a permite dezvoltarea judeţelor din Moldova.
Ponta a arăta şi el că Sibiu-Piteşti şi Iaşi-Târgu Mureş sunt priorităţi absolute ale Guvernului.
"Ţara noastră o să aibă în sfârşit un Master Plan de Transport, o să aibă trecute acolo priorităţi absolute şi Sibiu-Piteşti şi Iaşi-Tg. Mureş. Nu ştiu dacă asta o să-l convingă pe Adomniţei, sau cum îl cheamă, dar pe oameni normali la cap o să-i convingă", a spus liderul PSD.
Miercuri, comisarul european pentru politici regionale, Corina Creţu, a transmis deputaţilor din Comisia de Transporturi şi Infrastructură o scrisoare în care îi asigură că agreează solicitarea acestora ca Master Planul de Transport să fie supus consultării tuturor partidelor parlamentare şi societăţii civile.
În scrisoare, comisarul UE precizează că documentul nu este încă finalizat, iar cele mai recente discuţii dintre autorităţile române responsabile şi serviciile Comisiei s-au concentrat pe utilizarea unui număr limitat de criterii obiective pentru prioritizarea proiectelor, strategia de implementare a proiectelor şi evaluarea strategică de mediu.
"De asemenea, am reiterat recomandarea ca, atunci când este finalizat Master Planul de Transport, să fie supus unui proces corespunzător de consultare a tuturor părţilor interesate din societatea românească, ca, de exemplu, unei dezbateri şi aprobări în Parlamentul României. Deoarece Master Planul de Transport este un document naţional, pregătit de autorităţile române, vă invit ca pentru mai multe detalii, inclusiv pentru a obţine documentele care alcătuiesc Master Planul, sa vă adresaţi Ministerului Transporturilor, care, am convingerea, le va pune la dispoziţia membrilor Parlamentului", mai transmite comisarul european.
În scrisoarea transmisă, în luna aprilie, către Comisia Europeană, deputaţii au reclamat faptul că nu au primit informaţii din partea Ministerului Transporturilor, în pofida solicitărilor, şi au cerut sprijinul comisarului UE pentru a convinge Guvernul să îi consulte la elaborarea documentului.
Master Plan-ul de transport prevede construcţia a 1.300 kilometri de autostradă, în valoare 13,7 miliarde euro, 1.825 kilometri de drumuri expres (9,9 miliarde euro), 2.874 kilometri de drumuri TransRegio (1,69 miliarde euro), 343 kilometri de drumuri TransEuro (190 milioane euro), 2.883 kilometri reabilitaţi de cale ferată (10,7 miliarde euro), 1.001 kilometri de linii de cale ferată cu viteze sporite (274,1 milioane euro).
Sunt prevăzute, printre altele, investiţii la porturile Constanţa (865,3 milioane euro), Galaţi (110,7 milioane euro), Drobeta Turnu Severin (20,2 milioane euro) şi aeroporturile Bucureşti - Henri Coandă (668,9 milioane euro), Timişoara (111,5 milioane euro), Cluj-Napoca (131 milioane euro) şi Iaşi (93,5 milioane euro). (sursa: mediafax.ro)