Astfel, aproximativ 45% din suprafața tranzacționată în acest an pe segmentul logistic a venit din partea retailerilor, care și-au extins suprafața de depozitare pentru a susține noile magazine deschise, dar și creșterea consumului. Marile rețele din comerț au deschis în acest an peste 240 de magazine, cu Profi (134) și Mega Image (51) în top.

”În acest an cele mai mari tranzacții cu spații logistică au fost înregistrate de către companiile de retail, Carrefour (75.000 mp), Profi (33.000 mp) și Decathlon (22.000 mp) conducând în topul retailerilor cu cele mai multe spatii logistice închiriate în acest an. Acestora li se adaugă și alte companii precum eMag, Flanco și Altex”, a arătat Cristina Pop.

O parte dintre retaileri preferă, însă, să-și dezvolte propriile depozite, acesta fiind cazul Lidl, Mega Image, Kaufland, Auchan și Penny Market.

Lidl a inaugurat în noiembrie un centrul logistic de peste 45.000 metri pătrați în Lugoj, după o investiție de peste 20 de milioane de euro. Acesta este al patrulea depozit din portofoliul companiei și cel mai modern.

Penny Market, parte din grupul german REWE, a început în mai construcția celui de-al treilea centru logistic al rețelei lângă orașul Bacău. Investiția în achiziționarea terenului, edificarea clădirii și în echipamentele specifice va ajunge la 19 milioane de euro.

De asemenea, expansiunea rețelei Mega Image va fi susținută și de noul centru logistic situat în localitatea Ștefănești, la intrarea pe autostrada A3, devenit complet operațional la finalul lunii septembrie, după o investiție de peste 20 milioane euro.

Potrivit datelor JLL, în acest an au fost livrate spații industriale și de logistică totalizând circa 345.000 metri pătrați.

”Din totalul livrărilor, aproape 60% au fost în București. Cluj (11%), Ploiești (8,5%), Brașov (circa 7%) și Timișoara (aproximativ 5%) au fost urmatoarele destinații preferate de dezvoltatorii de astfel de spații și, implicit, de chiriașii acestora având în vedere că majoritatea proiectelor au fost realizate pe baza unor contracte de închiriere și mai puțin speculativ”, mai spune Cristina Pop.

În ceea ce privește spațiile pentru producție, doar 20% din totalul de 345.000 metri pătrați (logistic plus industrial) livrați în acest an au avut ca destinație activități de producție.

”Cele mai multe spații au fost de logistică, având în vedere că cele industriale, destinate activității de producție, sunt în general deținute de către operatori”, a explicat Cristina Pop.

Printre cei mari dezvoltatori de spații logistice și industriale din România se numără CTP (București, Timișoara, Arad, Deva), P3, WarehousesDePauw (WdP), Logicor sau Alinso. (sursa: profit.ro)